Pump yang baru ( RM 70.00 )
Selepas dibuka Brake Pump. Servo yang kotor yang ada kotoran dan kesan minyak yang bocor
Perbandingan Master Brake Pump asal dan Baru. Dah Pakai lebih 280,000 KM.(12 tahun) Kira berbaloi-2 lah baru sekali buat hal
Servo yang telah dicuci
Master pump ni untuk ape fungsinya ya?
ReplyDeleteMenyalurkan minyak dengan tekanan keseluruhan brek.
ReplyDeletesalam bro, pump baru yang post harga RM 70.00 tu beli kat mana? ingat nak tukar jgk, tp kedai spare part jual mahal sgt RM 160.
ReplyDeleteHarga brake master pump wira dan barang-barang brake utk kereta Proton boleh rujuk online
Deletehttps://protonperoduaparts.com.my/en/2000100-braking
Aku beli dekat sri kembangan ( UPM ) Selangor, berhadapan dengan sekolah .
ReplyDeleteMungkin harga tu dengan siap pemasangan kot?
Kalo kenaikan punmungkin 10 - 20 hinggit..harga tu aku beli tahun lepas..
minyak brake saya kering la tuan... adakah master pum punye hal mcmmane nak check.. pastu x pasti dulu pakai minyak brek dot 3 ke 4 bolehke saya pakai dot 3 aje skung ni.. atau nak kene flushing? pastu semua master pum same untuk cc yg lain ke.. maap tumpang bertanye
ReplyDeleteCuba cek tanda tanda minyak di
ReplyDelete1. Master Pump
2. Brek ( caliper / drum ) belakang depan.
3. Hos penyambungan
Elakkan campur dot3 dan 4
Kebiasannya dot 3 warna merah manakana dot 4 warna kekuningan.
Pernah saya jumpa dot 3 warna kuning.
Kalau tak pasti boleh lah flush keseluruhan sistem.
Pasal master pump kalo dah bocor dicadangkan tukar. Kalo nak servis ada kitnya.. tapi tak berapa tahan.. Alang alang dah buka , baik tukar keseluruhan. lebih baik
Pasal master pump ni ikut model kenderaan. Saya tidak pasti ianya ikut CC atau tidak. Kalo nak tukar Double layer servo lagi baik..
saya tukar servo double layer, lepas tu pikap kereta jadi kurang..apa masalah ye?
ReplyDeleteKalo dari segi pickup sepatutnya tak ada kaitan dengan penukaran servo tu. Kalo ada enjin mati mati atau tidak stabil kemungkinan ada paip vaccum yang dipasang ada kebocoran.
ReplyDeleteCuba semak keadaan paip vaccum. kot kot ada yang longgar.
Kalo time tekan brek enjin mati2 knpe ekh ? Padahal paip vacuum dh tuka baru .. Pehl ekh ? Adakah servo yg bermasalah ??
DeleteKalo tekan brek mati mati..
Delete1. Kemungkinan timing tak cantik
~ service throtle @ kamurator body dulu
2. Kemungkinan ada paip paip vaccum tercabut.
~ Hose dari cover arm ke manifold
~ Hose dari penapis udara ke cover arm
Klo kreta iswara mcm mne ek ?? Bkn wira
DeleteWira / Iswara .. Sama
DeleteIswara kn karborator. Haha. Mna ada trottle body.
DeleteSejak bila iswara ada trottle body.. Karborator adalah...
DeleteTadi saya tukar servo pump dengan brake master pump. 260 standard ke harga dia? keta wira
ReplyDeleteServo tu baru ke kedai potong?
ReplyDeleteServo double layer kalau baru brp harga?
ReplyDeleteNanti sy cuba cek..
DeleteHarga anggaran ( RM130 - RM180 )
Delete2°59'18.6"N 101°48'10.9"E
2.988501, 101.803024
Perniagaan Auto Parts Sin Chan Hin ( Kajang ) Kedai Potong
assalam, nk tanya tuan. kalu brek jd mcm spongy tu pa masalah dia? master silinder atau servo sekali rosak? tq
ReplyDeleteKemungkinan...
Delete1. Angin ada dalam paip.( kena pump banyak kali baru brek ok)
2. Kemungkinan ada pump bocor ( biasanya belakang yg pakai drum)
3. Minyak tak cukup.
X semestinya servo rosak.. Kalo rosak kemungkinan nak tekan brek keras. Tak pun ada paip yg bocor..
Cuba cek..
kalo tekan brek bunyi kasar..adakah sebab minyak brek kuranng ke?
ReplyDeleteKemungkinan
Delete1. Break shoe dah haus.
2. Ada batu atau benda asing dekat disk
3. Kemungkinan disk break lekuk terlalu dalam
Penyelesaiannya
1. Tukar jenis baik. Kalo nak tukar cakap pomen nak yg kurang habuk. Harganya mahal sedikit.
2. Servis break.
~ Tengok juga Pin Calipper @ guide pin x bengkok
~ Tengok pin boot koyak atau tak
~ Pastikan dalam pin boot ada grease
~ Wear indicator dalam keadaan baik
3. Buat Skimming disk.
~ Pastikan had limit disk tak lebih
Tuan keta pa saya persona masalah break, bila saya tekan pedal break rasa keras bila nak membreak
Deletesalam bro.brek kosong knpa?pump brek blkg da tkr,enjin mati tkan pun kosong
ReplyDeleteKemungkinan
Delete1. Angin ada dalam sistem
2. Paip ada kebocoran. Cuba buat bleeding keempat-empat tayar
3. Kemungkinan ada sistem tersumbat.
salam nak tnya , kereta sy dia tersengguk sengguk bila gear N or bawak slowly , pastu nak tekan brek pedal nya tu cam keras , cengkaman dia cam tade la . tanya tanya orang sebab brek servo . betul ke ?
ReplyDeleteada 3 masalah berbeza
ReplyDelete1. Kalo kereta tersenguk senguk tu kemungkinan timing idle tak cantik. Set balik timing.
2. Kalo brek keras ada kaitan dengan servo. Cek paip vaccum.
3. Kurang cengkaman ada kaitan
a. Paip tersumbat
b. Break Pump rosak.
c. Brake shoe habis.
Kalo break pump rosak baik tukar. Pd pandangan saya .. repair kit ada tapi x berbaloi.
d. Paip masuk angin.
salam tuan..nk tnye kereta sy bila gear D dan R sambil tekan brek dlm keadaan on aircond kereta saya timing naik turun n compressor cut off cut off..padel brek menolak bile timing naik..kalo off aircond kereta ok..adakah sbb servo pump..kalo tarik handbrek kereta ok gak..cume tekan padel brek die berlaku..
ReplyDeleteCuba cek Vaccum hose. Kemungkinan ada kebocoran
DeleteSalam pd Mulanya mnyk brek kurang sbb bocor pastu pomen dh tukar kit brek hrga rm140 sekali upah.Lepas tu brek tak mkn lg dia suruh tukar pulak body pamp break Hrga 160 betol ke ni tuan?
ReplyDeletekit brek untuk brek depan ke belakang? Seeloknya tukar seketul yang baru. Kalo kit ni biasanya akan bocor balik.
DeleteBody pump depan? Boleh servis jer . Kecuali bengkog jarang berlaku tengok keadaan.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteSalam bro..selamat berpuasa..nk tanye masalah brek kereta sye yang kurang cengkam..kena tekan pedal brek sampai ke lantai bru kereta blh slow n berhenti..lampu brek pun sentiasa menyala..lagi satu setiap kali sye selesai basuh kereta kat car wash n nk mula perjalanan bila sye tekan brek ada bunyi kuat dekat disc brek cm tu jgk bl sye tekan brek dgn kuat atau mengejut..master pump brek da tukar,brek pad da tukar,disc brek da skim,bleeding pn da buat tp still sama..harap bro dpt membantu...sye guna kereta waja 1.6 mitsubshi thn 2002 yg ada ABS brek...
ReplyDeletePada amatan saya
Delete1. Brek kurang cengkam sedikit apabila baru lepas skimming adalah perkara biasa. Dia akan ambil masa sedikit.
2. Lampu brek sentiasa menyala, Cuba cek satu suis dekat padel brek , Mungkis suis tu rosak.|
3. Kalo bunyi-2 tu.. Cuba buat servis brek. Mungkin piston brek dan kurang tendang/lekat
bro kalau ada leaking dekat break. then brake oil selalu habis tu masalah apa eh?
ReplyDeleteMasalah getah pump dah keras.
DeleteCuba cek kat sistem brek , pernah sy jumpa paip sistem retak
salam,
ReplyDeletesy nk minta pendapat sebelum ke bengkel...boleh bagi cadangan jika tuan tahu berapa kos dan part yg perlu ditukar/dibaiki jika double layer servo rosak?
Nak menjawab soklan ni agak payah sedikit,
DeleteKos part berbeza tempat.
Kalo second hand Pada tahun lepas 2014
sy pernah tanyakan anggaran harga 180 keatas
part yang perlu ditukar hanyalah servo , itu sahaja.
kekadang masa tukar tu kemungkinan akan ditukar sekali minyak brek.
salam tuan , saya nak bertanya break saya kadang-kadang keras kena pump banyak kali baru okay. apa masalahnya yee? servo break atau pun master pumpnya?
ReplyDeletesalam tuan, saya nak bertanya kalau break tiba-tiba keras apa yee masalahnya? servo atau master pump?
ReplyDelete1) Masalah Servo Bocor
Delete2) Brek pad jem
3) Paip minyak tersumbat
Kena cek satu-2.
kalo tetiba brek keras , Kemungkinan besar servo bocor
Ada banyak sebab kalo tekan keras dan kena pump banyak kali
ReplyDelete1) Masalah Servo Bocor
2) Brek pad jem
3) Paip minyak tersumbat
Kena cek satu-2.
kalo tetiba brek keras , Kemungkinan besar servo bocor
MASALAH BREK YANG BIASA HADAPI / BERLAKU
ReplyDeletehttp://baikisendiri.blogspot.my/2015/10/masalah-brek-yang-biasa-hadapi-berlaku.html
Sy ade mslh brek bile tekan sampai ke lantai br cengkam..bile brek ketika jln slow pedal brek hampir jatuh ke lantai...lps tu ade bunyi mcm siul ble lps brek..cek minyak xde bocor..dh bleeding pun same..nak tau bunyi siul tu dtg dr mane...blh otai2 bgtau..servo brek dh tukar..kete myvi 2008
ReplyDeleteCuba test
Delete1. Masa enjin mati , tekan brek dalam 3 dan kali 4 tekan jgn lepas , start enjin , kalo brek tu turun,
maknanya OK
2. Masa tekan brek tu tadi , makin lama tekan , makin tinggi
Maknanya OK
3. Masa langkah No.1 tadi , masih dalam keadaan tekan brek , enjin masih hidup ,
Selepas seminit , matikan enjin,
Kalo brek tu tak naik , maknanya Check Valve Cantik,
Maknanya OK
Bunyi macam gesek ketuk-2 tu
~Caliper Pin longgar
~Cari yg besar sikit Kalo ada modal
~ Kalo x ada modal , lapik dengan "Heat sink"
Rujuk : http://www.diytacra.com/2012/12/myvi-caliper-problem.html
Dh tkn mse mati enjin pedal brek ade turun..tp xde bocor...kalu nk tau abs ok ke tak mcmane
Deletenak cek ABS ~ Scan tool
DeletePada pandangan sy, kalo brek tekan bawah masalah
1. Master Pam
2. Angin masuk
3. Paip ada bocor
Cuba cek keempat tayar dan paip line
Time kasih atas tunjuk ajar tuan..sy dh cek semua myk dlm paip line,master pump n tgki dh berkerak...cuci semua line & gantikan myk baru..lps 2 buat bleeding...skrg dh ok..
DeleteAlhamdulilah.
DeleteSalam.. tumpang tanya tuan..lps tukar master break pump, nk kena buat bleeding jugak ke tuan? Atau boleh tuang minyak baru trus kat tank dia? TQ
ReplyDeleteKalo nak keseluruhan boleh juga,
DeleteTengok keadaan,
Kot-2 masa buka paip tu , ada kebarangkalian angin masuk
Biasanya kita wat bleeding kat master pump je,
Tima kasih. :)
Deletesalam tuan.saya nak tanya.sy punya brake kadang2 keras kdg2 lembut lepastu bila tk tekan brake mcm ada bunyi angin.kenapa ya.?kalau boleh reply kt number saya jwnpnya..tq 01112790885
DeleteSy telah respond ke number HP tuan. Terima kasih
DeleteSalam...tumpang tanya.kalau bocor bawah tangki minyak brek...kena tukar keseluruhan masterpump atau ganti getah oil seal bawah tangki tu saja?
DeleteKalo bocor kat tangki plasti tu biasanya saya tukar getah tu jer,
DeleteKalo kedai jarang nak buat sebab makan masa dan x berbaloi nak cas.
Sy bru tukar servo brake wira ke nissan..double layer..lpas tkar tu..pedal myk rase bgoyang2 mse ingin mulakan pjalanan dan jln xrata..adakah sbb braket paip dkat servo tu xikat cntik2?lpas tu..dlm kadaan enjin mati atau idup..ble tkan pedal brake ada mngeluarkan bunyi angin..servo bocor ke?
ReplyDeletePedal minyak bergoyang?
DeleteCuba cek kabel minyak? kot-2 masa pemasangan servo tu ada tempat tak diikat dengan kemas.
Bunyi angin.
Kemungkinan ada angin masih ada dalam master pam
Tumpang tanye, minyak brek kete sy tetiap mgu kne refill..tiap Kali check mst mnyk kurg..lg1 baru td check n nampak ade kesan mnyk kt tmpt parking tu..maknenye Ade kebocoran ke? Boleh sy tau berapa kos utk repair?
ReplyDeleteKalo ada kesan memang sah ada kebocoran.
DeleteKos untuk repair ni susah sy nak cakap sebab lain kedai lain harganya
cuba cek bocor kat mana, biasanya
1. Paip pecah
2. longgar
3. pam brek rosak
Cuma cadangan saya, kalo brek jenis drum, sebaiknya tukar brek pam, elakkan pakai kit.
kalo brek disk , servis brek dengan pakai "caliper kit"
anggaran sahaja
1. Brek pam drum RM20-30 ( tengok kualiti )
2. Brek caliper kit RM30+ ( tengok kualiti )
2. Upah dalam RM20-50
kalo brek depan biasanya servis caliper
Salam Tuan? saya menggunakan saga lama dan berhajat untuk menukar servo standard kpd servo double layer. servo double layer apakah yg sesuai utk saga saya ( plug and play )tanpa ubahsuai apa2? sekian terima kasih
ReplyDeleteSaya tak pasti plak yang mana sesuai. Untuk Plug and play sebab x pernah wat untuk Saga lama
DeleteLebih baik bawak sample lama ,
pergi halcut. Cari tapak yang sama
Biasanya cuba tanya
1. Honda EK
2. Nissan
3. Evo 3
dan lain-2 kekadang ada benda kita x terfikir
mcm-2 kita leh jumpa kat halfcut untuk selesaikan
masalah. Kena R&D kekadang. Risiko tetap ada
Selamat mencuba bro
Assalamualaikum tuan..saya nak tanya pasal brek kereta iswara..brek nya kadang2 bila tekan masa jalan,brek jadi lembut/tak cengkam..kene tekan brek 2,3 kali baru cengkam..cek minyak brek tak kurang..
ReplyDeleteCuba buat bleeding untuk keseluruhan sistem.Biasanya terdapat udara diddalam sistem. atau Master pam ada masalah
ReplyDeleteSalam tuan..brek myvi sy tekan kosong! Pas2 p bengkel dia tukar master pump..pas2 da tukar master pump dia ckp ABS bocor kena tukar baru n cost dlm rm2k betul ker tu?
ReplyDeleteABS Bocor? erp..2K?
DeleteBetter cari kedai lain.
Salam tuan..saya pakai estima ACr30. lepas servis master pump, bleeding tayar depan sblh kiri dan 2 blkg. tetiba tayar sblh kanan depan tidak kluar minyak. cek brake horse dan brake line tu x kluar mnyak juga. brake line tu sambung ke ABS. nape ye? blh sms k hp sya 0136160276.
ReplyDelete1.Dah cek body pump brek? minyak ada keluar?
DeleteKemungkinan ada terumbat disitu
2. Minyak ada keluar kat ABS?
Ada tanda logo ABS menyala?
As'salam nak tanya saya guna wira se kalo minyak break asyik kurang je sampai warning kat meter tu keluar sebab apa ye?? tngok2 xde kesan bocor. depan disc blakang drum. Tolong pencerahan tq.
ReplyDeletew'salam.
DeleteMesti ada kebocoran,
cuba tengok dekat brek bahagian padel brek.
kat situ pun boleh jadi kebocoran.
Assalaamu'alaikum. brek kereta saya tak makan. kena pam 2 3 kali baru break nak makan.
ReplyDeleteApa masalahnya ye ? master pam bocor ke ? dan kalau kena tukar, berapa harga master pam sekarang? harap boleh tolong.
walakumussalam.
DeleteTuan, brek kalo kena pam 2-3 kali ni banyak kemungkinan. Mungkin dari angin dalam paip atau ada masalah lain juga.
tak semestinya master pum. Tapi kebanyyakan masalah Master pump juga.
Cuba tuan tengok dengan body pump. Ada kemungkinan disitu juga ada masalah
sy ade masalah break..nk tnye kalu kete brjalan tibe2 nk tekan break,break jd keras..adakah masalah servo??
ReplyDeleteKemungkinan ada masalah sistem Vaccum. Cuba cek dahulu. Kalo paip dan vacum ok. Kemungkinan Servo
ReplyDeleteSalam tuan .. Sy nk tye .. Sy pkai wira 1.6 soch .. Masalah sy minyak bek asyik kurg .. Brek bru lps servis .. Tp kt tangki minyak tu ade kua minyak ckit .. Perlu ke sy tukar master pump tu satu set . ?? Dan bp hrge master pump tu ?
ReplyDeleteDia keluar bahagian bawah atau tepi?
DeleteKalo bawah tue. Boleh tukar getah
Salam tuan, saya guna kereta nissan n13 thn 1993, cr spare part master brake pump xde, so saya dan member buat alternatif guna master brake pump wira, tanpa tukar servo, soalan pertama 1) yang lama ada 4 lubang paip di master brake pump, ada effect x klo tukar ke 2 lubang (wira) soalan kedua ) disebabkan btg omboh untuk tolak master pump 2 panjang jd saya canai sedikit. Ada kesan x? Soalan ke3) bila dah pasang n bleeding, brake masih ada angin, maksud saya, bila tekan 1 kali kosong, tekan 2 kali kosong, tekan 3 kali br ada, mknanaya setiap kali nak brake saya kena pump bnyk kali br cengkam brake. Apa puncanya yer..
ReplyDelete1. Sy cadangkan pakai Master Body Pump, kena buat paip baru, lagi elok brakenya sekata
Delete2. Batang tengah tu , anggapan sy ya, ok, Effeknya ada sedikit terganggu.
3. Pasal kena tekan banyak kali tu
a) Kemungkinan ada bocor d caliper @ drum brake
b) Cuba perhatikan , ada tak paip yang longgar
c) Bwah botol ada satu getah. Sy pernah terkena dengan getah tersebut dimasuki angin
d) Dekat Master Brake Pump tu ada satu skrew. Kemungkinan angin boleh masuk disitu. Ketatkan.
Salam tuan.
ReplyDeleteSaya guna Myvi (EZ) 2012. Saya baru sahaja menukar brek pad yg baru tetapi selepas 3 hari cengkaman brek tidak lagi seperti sblmnya. Saya terpaksa menekan brek beberapa kali dan sehingga ke lantai baru brek mencengkam.
Bengkel tempat saya menukar brek pad tu kata master pam rosak tapi husband saya kata agak musykil kerana kereta saya boleh dikatakan masih baru dan tiada masalah sebelum brek pad ditukar. Bila saya tanya kos penukaran master pam, bengkel tersebut kata RM220 nett.
Pertanyaan saya:-
1) Biasanya berapa lama jangka hayat master pam? Apa yang boleh menyebabkan kerosakan berlaku? kereta saya itu hanya digunakan untuk pergi kerja dan mengurus anak2 ke sekolah.
2) Adakah kos yang dikenakan itu berpatutan?
1) jangka masa hayat tidak boleh dipastikan dengan tepat, Tengok kepada cara penggunaan dan penyelenggaraan yang betul. Kebiasannyaa kalo betul-2 mungkin lebih dari 5 tahun
Delete2) Kos sy tak dapat pastikan adakah berpatutan disebabkan ada faktor-2 lain yang menyumbang.
Pada hemat saya , Kalo brek berapa kali dan tekan sampai kelantai, kemungkinan ada faktor angin termasuk didalam sistem.
Tahap tekan tinggi @ Rendah boleh diadjust.
Apa-apa pun tuan boleh semak dulu sebelum menukar pump disebabkan sebelum menukar PAD kereta dalam keadaan baik.
master brake nissan sentra 1.5A enjin B14 brp rm?
ReplyDeletePM 019 471 7110
Anggaran RM200-RM250
DeleteBatu Belah Klang Selangor / Kajang Selangor
bila tekan brek , last skali pedal brek macam ditolak naik , apa masalahnya yer??
ReplyDeleteMaksudnya,
DeleteBila tekan brek dia macam bergetar?ke di tendang balik?
hi bro,master pump wira 1.5 berapa ya siap upah sekali.kedai u kat mn ya?
ReplyDeleteAnggaran Harga Semasa Rm90+
DeleteUpah RM50.00
Sy x ada kedai.
Sy buat d rumah sahaja.
Kalo tuan nak buat. Sy rekemenkan d Jalan REKO , Berdekatan dengan Hentian BAS KAJANG
CUBA Search
SEMESTA NGV.
Kedai tu boleh d percayai
Assalamualaikum.... apa masalah keluar bunyi bising mcm bergesel terutama di sebelah kiri hadapan tayar. dah servis pinston tp seminggu shj ok. selepas itu, masalah datang lagi. bunyinya on off. Minyak brek pernah leaking, dh tukar pump brek.
ReplyDeleteWalaikumussalam.
DeleteKemungkinan ada masalah dengan Caliper Bolt Bengkok.
Boleh tukar skew tu. Harga x mahal . cuma cari yang original. cari yang warna hitam. Jangan beli warna kuning berkilat. Tak tahan lama
Salam tuan,saya ad msalah dekat kereta pesona saya,stiap kali saya isi mnyak break dlm dua tiga hari tanpa bergerak mnyak tu berkurangan..sy cek dekat mangkok break tu,xde plak mnyak kluar.. tp sy cek dekat servo blah bwah ad kesan2 mnyak,dalam masa yg sama rim kereta belah depan selalu kotor,belakang ok plak... boleh tuan beritahu saya ap msalah kereta sy, dan ap yg perlu sy buat,harap tuan dpt balas dekat wasap sy,0176747664 tq
ReplyDeleteMaster brek pump rosak. Minyak keluar ikut getah kan?
Deleterim depan selalu kotor tu adalah normal. Sebab brek depan pakai jenis disc dan brake belakang jenis drum.
kalo nak kurangkan.. Masa tukar brek pad. Minta jenis less DUST. Tapi harganya amat mahal.
Salam. Saya ada kesan kebocoran di master pump kereta saya (wira 1.6 2002). Saya dah pun beli master pump yang baru. Boleh ke abang tunjukkan dekat saya cara nak tukar master pump tu? Terima kasih
ReplyDeletekalo ikut step di atas boleh?
DeleteSalam Tuan, saya pakai myvi 1.5SE lagi best. Umur kereta sekarang dah masuk 5 tahun. Kereta saya jadi semput2 dan jerking masa masuk gear D dan R waktu speed yang rendah dalam keadaan aircond terpasang. Enjin jadi kasar dan ekzos jadi bergegar kuat waktu tu. Dah pernah buat service t/body namun keadaan sama masih berlaku. Pada amatan tuan, apa penyakitnya dan apa perlu saya buat?
ReplyDeleteKalau tuan ada bengkel,sila beri alamatnya. T. kasih tuan.
Salam tuan.
Delete1.Kes ni berlaku dengan tetiba atau tuan perah basuh enjin dan lepas tu terjadi?
2. jika tidak basuh enjin, kemungkinan ada sensor yang tidak berfungsi dengan baik. Ini hanya boleh di semak dengan menggunakan ECU Scanner.
Jika tuan berdekatan dengan kajang boleh lah kunjungi bengkel kawan sy yang boleh berbincang masalh ini.
Insyallah, dia boleh membantu
No 15G, Jalan Hentian 6, Pusat Bas Kajang,, Jalan Reko, 43000 Kajang, Selangor, Malaysia
Shah 012 372 8210
SEMESTA NGV
2.959655, 101.791977 (WAZE)
Terima kasih
Wassalam Tuan.
ReplyDeleteMaaf lambat pula reply, tercari2 balik page ni. :))
Sy tak pernah basuh di bahagian enjin.
Masalah ni jadi bukan secara tiba2.. lama2 makin teruk, lama2 makin teruk jerking.. Waktu masuk parking tu memang terasa sgt jerking tu.
InshaAllah jika berkelapangan sy akan ke bengkel tersebut.
Kalo jerking plak.. kena cek 3 serangkai.
Delete1. Plug
2. Kabel Plug
3. Distributor.
Kekadang kalo x disangka-2 juga.. jerking juga boleh berlaku disebabkan minyak ( pressure tak sampai )
1.Kemungkinan pump dan nak rosak
2. Kemungkinan petrol filter tersumbat
3. Injector nak rosak.
Apa-apa pun kena scan theonly zulkaranain
AsSalam tuan, nak tanya...kereta saya Proton Persona, saya sudah install master pump silinder yang baharu memandangkan yang lama sdh rosak/leaking. Soalan saya adalah;
ReplyDelete1. Setelah tuang minyak brake yang baharu, apa kah langkah2 yg patut saya buat sama ada buat bleeding dulu di bahagian master pump silinder ka atau terus bleeding keempat2 tayar(system brake)? Dan,
2. Apakah cara/prosedur yg betul dlm proses bleeding minyak brake utk 4 roda...mksd saya proses bleeding boleh dibuat ikut mana2 bahagian roda ka? Atau buat depan dulu ke/blakang tyr?/bersilang/selang seli ke utk keempat2 tyr? Tq
Maaf soalan pnjg lbr...hehehe
1. Pada padnagan sy, hanya bleeding di bahagian master pump. Kalo ada kelapangan dan minyak lebih dan nak tukar keseluruhan dalam sistem adalah lebih baik.. so Kena beelding keseluruahan sistem.
Delete2. Ada prosedurnya, nak pula jenis ada sistem PUMP (ABS)
Slm bos. .Kalau master pump ni.. .Brg dah ad.. Suruh pomen pasang je.. Brp upah pasang
ReplyDeleteKereta apa yaa
DeleteSlm bos. .Kalau master pump ni.. .Brg dah ad.. Suruh pomen pasang je.. Brp upah pasang
ReplyDeleteSalam bang, murah betul master pump ori yang dibeli tahun 2013, tahun ni aku jumpa yang lokel pun dah dekat 100rm. Terpaksa beli kit je la servis tukar oilseal, huhu tu pun harga 40 untuk 1 set kit. Menangis beb
ReplyDeleteitulah.. dulu x ada GST dan kedai boleh lebih kurang.. skrg macam harga naik
DeleteSalam. Hi... Kereta wife saya Myvi 1.3. Keta tu ada prob dgn master pump. Kedai tu caj dlm 350 unt produk + upah pasang. Ok ke harga tu?
ReplyDeleteRM 350 termasuk
Delete1. Brg
2. Upah
3. Minyak dot?
4. Bleeding empat tayar?
Kalo dia buat semua ni.. kiranya ok..
RM350 ni takut tuan ada buat towing atau repair onsite atau lokasi tuan d sabah / sarawak?
salam tuan..sy pkai wira thn 2005 bila start engin stereng vibrate dan bila drive pn vibrate tak hilang..mounting xde crack kata pomen
ReplyDeleteMounting x ada crack.. cuba jack.. Ada mounting longgar kemungkinan? atau getah tu dah dislocate..?
Deletesaya pn pkai wira thn 2005 sma masalah kita...da check smua mounting ok adakah brsangkut paut dgn streeng rack tuan khairul
DeleteKalo semua dah cek ok.. ada vibrate.. stering rack ada free play banyak?
DeleteSALAM TUAN
ReplyDeleteBODY BREK PAM WIRA SEDAN 1.5 AUTO KAT SERVO TU ADA LEAKING KAT NAT HOSE KIRI DAN KANAN.
APAKAH TINDAKAN YG SEBAIKNYA?
TUKAR BARU ATAU SERVIS?
PERLUKAH BUAT BLEEDING JIKA TUKAR BARU?
Kalo leaking dekat nut hose tu boleh diketatkan atau buka sepenuhnya tengok apa penyebab leaking tue.
DeleteLepas buat benda tu..just bleedimg dari atas sahaja..
Xde ke gambar cara nak leraikan master pam macam bukak isi dalam master pam dan sucikan dia
ReplyDeleteOwgh.. Skrg sy dah x pernah buat disebabkan kejadian kerosak kembali selepas beberapa bulan. risiko amat tinggi
Deletenanti sy cuba buat review sedikit tentang nak buka servis master pump
Deletesalam tuan, mau tanya dics brek kereta saya telampau panas/rim, dah buka piston brek semua ok, apa mau ganti master pam
ReplyDeleteDahcuba tengok screw caliper.. Mungkin bengkok
ReplyDeleteSalam bro..nak tanya kalu master pump myvi nk cek camne ok ke tak..kalu tekan pedal brake buka longgarkn kedua2 fitting satu pot myk kluar laju sebelah lg keluar slow pastu mcam ade angin..ape penyakitnye tu
ReplyDeleteAssalam bos... Nk tnya brek tiba2 tekan xda rasa apa2...
ReplyDeletePastu tgok2 minyak kluar kt bahagian kiri tayar depan.. Apa yg ptut sya buat jika nk diy?
Dan brapa kos jika hntar pomen?
Kemungkinan kabel pecah atau benda longgar..
DeleteNak DIY... CUba cek.. minyak tu datang dari mana
assalam..sy baru tukar hand brek notch dan master pum selinder kereta wira 1.5.tp bila tekan brek masih kosong..kdg2 saya kena tekan2 brek selalu..
ReplyDeletekenapa yea? apa yg perlu sy buat? bila htr bengkel dia kata brek ok
pening oooo
Masa bila berlaku brek kosong? Adakah selalu atau kdang kala?
DeleteSlm..nak tnye..sy pnye master pump leaking..klo nak tkar master pump kne tkar skli servo ke?
ReplyDeleteTak perlu.
DeleteSlm tuan sy ada masalah master pump bile kite pump brake nampak myk turun lepas brake minyk naik balik itu maknay master pump rosak kn
ReplyDeleteBanyak ke turun? Kalo sikit tu normal..
DeleteKalo mcm mendadak dan berkocak tu.. Kompom rosak..
Setakat selama ni kawan x pernah jumpa kes cam ni..
Kete apa yaa?
My staff ada mslh dgn brake pad dia. Brake pad dia haus sblh kiri je. Then kena selalu tukar. Mechanic suruh tukar brake disc, dia dah tukar. But masih sama. Ni mechanic suruh tukar master pump pulak this time. Betul ke?
ReplyDeleteSalam. Saya baru tukar master pump. Waja 1.6. Selang tiga empat hari brake akan mencengkam sendiri. Sebelum tukar master pump takpernah jadi. Kenapa ya?
ReplyDeleteSalam bro, sy pakai kereta wira 1.5 thn 2003. Baru lepas tukar masterpump brand TRW td dgn minyak brek sebotol + upah RM200. Betul ke harga dia ke mahal? Lagi satu nak tnye, bila bwk kete jauh2 masalah yg selalu kena bila tekan brek dlm keadaan aircond terpasang enjin akan mati . Byk kali kenam adakah punca dr masterpump ni?
ReplyDeleteBoss keta wira 1.5 (A)4g15 carb.. Bila saya tgh jalan tekan brek dalam2 sampai bawah sekali baru makan..bila berhenti. dia ok macam biasa.. Bila berjalan mula masalah tekan brek dalam2 baru nk makan.
ReplyDelete