1. Brek berbunyi nyaring kekadang masa sejuk / selalu berbunyi /
kekadang bunyi
~ Brek pad habis ,
~ Brek pad jenis tiruan , lebih teruk lagi jenis keras
2. Tekan brek tapi kena kasar
~ Servo bocor
~ Brek pad habis
~ Paip minyak tersumbat
3. Brek x ada langsung
~ Master pam bocor / masuk angin
~ Sambungan paip getah bocor
~ Kalo brek jenis drum cek kat pam
~ Dalam paip masuk angin
4. Brek terasa lembut , kena tekan banyak kali
~ Buat bleeding , angin dah masuk dalam paip
5. Dekat rim tayar berhabuk banyak
~ Brek pad biasa tiruan
~ Kalo nak kurang habuk cari jenis ceramik , kelemahannya plak dish cepat haus plak
~ Semi metalic atau standard dah mencukupi
~ kalo jenis performance, biasanya lebih banyak habuk.
6. Brek , streng terasa bergegar / goyang dan pedal brek terasa getaran
~ Dish brek lekuk dalam, boleh diskim kalo x melebihi hadnya, kalo ada fulus, lebih baik tukar.
~ Brek pad jenis tiruan , lebih teruk lagi jenis keras
2. Tekan brek tapi kena kasar
~ Servo bocor
~ Brek pad habis
~ Paip minyak tersumbat
3. Brek x ada langsung
~ Master pam bocor / masuk angin
~ Sambungan paip getah bocor
~ Kalo brek jenis drum cek kat pam
~ Dalam paip masuk angin
4. Brek terasa lembut , kena tekan banyak kali
~ Buat bleeding , angin dah masuk dalam paip
5. Dekat rim tayar berhabuk banyak
~ Brek pad biasa tiruan
~ Kalo nak kurang habuk cari jenis ceramik , kelemahannya plak dish cepat haus plak
~ Semi metalic atau standard dah mencukupi
~ kalo jenis performance, biasanya lebih banyak habuk.
6. Brek , streng terasa bergegar / goyang dan pedal brek terasa getaran
~ Dish brek lekuk dalam, boleh diskim kalo x melebihi hadnya, kalo ada fulus, lebih baik tukar.
7. Brek ok cuma kena tekan kuat kedalam
~ Minyak dalam tabung kosong
~ Master pam masuk angin / bocor
~ Dalam paip ada angin
~ Brek pad dah habis
8. Brek kereta menjajar kekanan atau kekiri ( Kereta nampak senget sebelah )
~ Caliper jem ( servis ) Pastikan nut caliper tu tak bengkok , taruk grease heavy duty tahan panas
assalam..saya nak tanye ckit pasal brek.brek kereta saya ada masalah.bile sekali pump kosong.masuk kedua kali baru ada..master pump baru tukar..pump drum blakang pun baru tukar..dah bleding bebotol botol ttp jdy bende yg same..cuma yg tak tukar lgy body pump..ape funsi body pump.paip brek klu ada bocor ckit pun xboleh ke..minx pencerahan
ReplyDeleteBody pump ? Sy anggap Servo yer.
ReplyDelete~ Secara ringkas, kegunaannya membantu dalam Daya tekanan semasa brek dalam sistem hidraulik.
Kaki tekan sedikit, akan tetapi daya yg dihantar berkaliganda berbanding dengan tekanan asal
Brek bocor. tidak seharusnya terjadi dalam sistem brek. Kemungkinan disitu adalah punca kemasukkan angin didalam sistem brek.
Kebiasannya kita terasa kosong semasa brek disebabkan terdapat udara dalam sistem. Cuba Edeh Paradise semasa bleeding tengok dalam paip yg keluar dari VALVE Bleeding kandungan udara.
Cuba praktikkan cara bleeding menggunakan paip yg lut sinar.
Kalau tekan brek ade bunyi angin n brek x function ape sebab bos?
ReplyDeleteBanyak faktor.
DeleteMinyak ada keluar di setiap end point?
Saya nak tanye kenapa kerete saya brek jem?. Hanye jem belah depan belah brek disk kiri jee. Yang lain ok. Bleeding dah beribu kali dahhh. Master pump dah tuka dah. Servo je yang belom tuka. Adakah itu masalah servo.?? Mohon bantu saya. Terima kasih.
ReplyDeleteBrek jem
Delete1. Cuba tengok " Caliper slider bolt" bengkok?
2. Dah service piston Brek?
3. Disk bengkok atau makan dalam?
Kereta saya ada masaalah bila tekan brek perlahan mesti ade bunyi...tp kadang-kadang takde bunyi..brek pad dh tukar..brek pump pn dah tukar...sebab apa ye msih ade bunyi?
ReplyDeleteSaya anggap Disk Brek. Bukan Drum Brek
ReplyDeleteKalo bunyi biasanya dari
1. Disk rotor ok? Ada lekuk dalam?
2. Skrew caliper bengkok
3. Rattle shim pemasangan longgar atau pasang terbalik
4. Splash shield longgar atau bengkok
5. Knuckle Ada kemungkinan juga.
Kena cek satu-2
Saya juga hadapi masalah yang sama.Untuk cek satu2 kena pergi bengkel yang ok.Bengkel mana yang ok area rawang?
Deletesalam Azza.
DeleteArea di Rawang sy tiada contact disana.
Cuba tanyakan rakan-2 puan yg rapat bagi menyelesaikan masalah ini
Lokasi sy jalan reko kajang. jauh bebenor kalo semata-mata nak baiki brek. Tidak berbaloi.
pelan-2 cari bengkel. Insya allah akan jumpalah satu hari nanti.
kalo setakat bunyi sikit x akan mendatangkan masalah besar. cuma kena buat sesuatu juga
salam bang. sy nk hantar keta sy ada masalah brake. lokasi sy kt equin seri kembangan. wassup 0134588510
DeleteTuan,
DeleteSy x ada bengkel. Cuma DIY sahaja d rumah d bukit mahkota bangi. Sy baiki hanya hujung minggu sahaja. Kena set dulu baru sy boleh buat sebab sy kerja tak menentu
Kalo tuan berhajat nak cek brek sy rekemnkan dua kedai
2.936647, 101.742940 Muhaimi Auto Sg Merab
atau
2.959612, 101.792010 SEMESTA NGV JALAN REKO KAjANG
terima kasih bantuan info dan contact
DeleteSama-sama Muhammad Rafiq Ismail.
DeleteSy bantu setakat mana yg termampu.
Assalamualaikum..saya nak tanya kalau tekan brek,ada bunyi angin keluar,sbb apa ye?dan kena tekan brek kuat2 baru kereta akan slow dan berhenti..ada juga titisan minyak pada lantai tempat parking kereta saya..harap dapat beri penerangan..tq
ReplyDeleteWalaikumusssalam
DeleteKemungkinan ada kebocoran kepada paip@ pump.
Mohon cek kesemua paip-2 , dan pump. Itu menandakan ada kebocoran.
Kalo bunyi angin , menandakan pump brek tuan telah dimasuki angin.
1. Cek semua keadaan paip, caliper @ drum.
2. Flushing keseleuruhan sistem.
Assalamualaikum..knp bila tekan brek ada bunyi angin keluar dan brek perlu ditekan jauh ke dalam baru ia berfungsi? Berapa kos menukar brek pad dan pump?
ReplyDeleteKos bergantung kepada jenis kenderaan tuan.
DeleteKalo bunyi angin dan perlu menekan brek , banyak kemungkinan.
1. Sistem telah dimasukki angin
2. Brek pad telah nipis.
3. Sistem brek telah ada angin
4. Kemnungkinan ada kebocoran
masalah break nombor 6 . berapa bajet tu ?
ReplyDeleteSy tak pasti tuan dikawasan mana.
DeleteAnggaran SKIM Sepasang kiri kanan RM80.00
Upah Anggaran 50.00
masalah nombor 7 anggaran kos brp ye kalau repair? area bangi
ReplyDeleteAnggaran
DeleteTukar brek? Tengok jenama apa pakai Upah biasanya RM40-80
Buat buang angin dalam sistem paip keempat tayar anggaran RM50-RM80.00
Tukar pam anggaran -RM 40.00 -RM 60.00
Ini kadaran anggran sahaja.
Kalau on aircond brek keras tak cengkam kalau off aircond kuat cengkamannya kenapa yerrr
ReplyDeleteKemungkinan ada masalah dengan sistem vaccum kereta anda..
Deletesila cek dengan meter vaccum.. Ada BAR? Jarum statik atau camana
salam,knp kereta sy bila tekan brek time slow dia ada bunyi'tak tak tak' dan lagi satu bila saya brek mengejut ada bunyi 'grummm' dics brek dgn brek pad dah tukar. kereta honda civic.
ReplyDelete1.Ada kemungkinan brake pad terpasang terbalik.
Delete2.Cuba cek screw caliper. Kemungkinan bengkok.
Kenapa asalnya tukar dics brake?
dah nipis atau bengkok atau ada msalah lain?
salam knapa ye ble sye tekan brek terasa agak kasar n sye perlu tekan dlam2.dan terasa ada bnyi angin apbila menekam brek
ReplyDeleteCuba tengok master pump. Ada kebocoran?
Deleteda tukar bos.. tapi masih ad lagi problem tuh
Delete1.Dah buat full bleeding keempat-2 tayar?
Delete2. Kereta ada ABS?
ada abs bos. blum buat lgi
DeleteKalo ader.. Buat bleeding di abs juga.
DeleteMostly benda ni ada masalah berkaitan dengan ABS juga. Kemungkinan ada sumbat disitu.
Kereta tuan model?
saya kereta myvi 1.5 se 2013
DeleteSya ada lori 6tan bila tekan brek ada bunyi tug tug tug bahagian depan
ReplyDeleteCuba cek Spring.. Atau ada komponen yang melekat.. Kena buka dan cek keseluruhan.. kekadang Habuk pun boleh jadi
DeleteSalam,
ReplyDeleteKeta sy bila brek kuat time nk berhenti or nk lalu bonggol bunyi gruh..gruh kt dpn blh kiri. Dah tkr pad td tp x jadi gk. Abs prblm ke disc kena skim?
Bunyi tu macam Pump kaa..
DeleteYang tu sistem PAM ABS tengah aktif
Disc dah SKIM?
Rupanya pad blkg la yg dah haus. Patutlah dah tkr pad pastu skim disc dpn pun x hilang bunyi. Bunyi dtg dr brek blkg sbnrnya
DeleteThorbaik.. Dah selesai.. Tahniah
DeleteAssalam....saya baru tukar pad break ...cuma dlm seminggu ni rim sebelah kanan (hadapan) agak panas selepas perjalanan berbanding rim kiri....bau hangit tidak ketara sangat.....MOHON PENCERAHAN
ReplyDeleteAda 2 kemungkinan
Delete1. Masalah Caliper bolt bengkok atau terlekat
2. Masalah Caliper piston tak centre @ Karat
Thanks info
DeleteAssalam tuan sy pun hadapi masalah yg sama tp keta sy bahagian blakang sblh kanan pula..kerap tukar pump break dan bearing pun dah tukar 4 kali x sampai setahun..keta jenis saga blm mohon pencerahan tuan
Delete1.Kerap tukar pump brek disebabkan tuan x menukar keseluruhan minyak dalam sistem dimana minyak didalam sistem tercemar teruk. Seeoloknya tuan menukar pump brek yg berkualiti sedikit dan tukar keseluruhan minyak(flushing)
Delete2. Bearing kerap tukar dibahagian belakang disebabkan housing bearing dah rosak. Tuan kena tukar housing tersebut. Insyallah selesai masalah tersebut. Pastikan semasa tuan menukar bearing tersebut berhati-2 semasa mengetuknya dan ketatkan skru tidak terlalu ketat.
salam, mit triton saya buat flushing mnyak break,lpastu bleed,3 biji tyar ok cuma 1 belah.depan kita bleed dia kluar slow tk mcm lain mnyak kluar laju
ReplyDeletetq
Kemungkinan ada kesumbatan di valve atas dan bawah .. kena cek satu satu
Deletesalam, nak tnya knapa brek x mkn, leaking x der, minyak brek cpt kurang, pastu tekan2 brek masa enjin idup asap kua dari ezos...mslh servo atau mastepam?
ReplyDeleteKereta apa tuan?
Deletetoyota corrolla ae 80 tp dh tukar enjin pakai enjin 4age ..maaf..lupa nak bgitau
DeletePada hematan saya, kemungkinan master pam rosak. tapi tuan kena cek dulu, disitu terdapat satu benda valve. Kalo benda valve one way tu ada kesan minyak. Maknanya master pam dah bocor.
DeleteMinyak break dah masuk dalam servo. so vaccum tu tarik sekali minyak.
kalo kompom minyak ada, Diafram dalam tu dah lembik..
Kena tukar kedua-2nya
http://i66.tinypic.com/alp8uw.png
Deletetukar skali servo ke? servo boleh cuci jer ke? harga servo n masterpam tu satu2 brapa ye agak2?
ReplyDeleteServo x boleh cuci.
DeleteKereta apa yaa?
Asalam bro, kerta saya toyota wish NFL 08.pada mulanya tukar brake pad n skim disc, lepas pd tu trus brake berbunyi, pomen tukar pad ori pun....masaala bunyi mnjerit tu x jg hilang, dan lebih buat saya pening dlm kelajuan wakru mmandu 40 ke 50kmj akan rasa brgegar dan akan hilang gegar tu bila melepasi klajuan 50kmj.....
ReplyDeletePening kepala bro....adoiiii....
Cuba jack kereta. Try pusing dengan tangan ada bunyi tak?
DeleteAssalam, saya mempunyai kereta viva. Masa nak panaskan enjin ada bunyi 'tek tek tek' sehingga lah kereta sudahbjalan baru bunyi tu hilang. Mohon pencerahan.
ReplyDeletebunyi d bahagian mana tu?
Deletebahagian enjin atau brek?
As salam tuan..lori 1tan saya brek nk kna pam dulu apa punca ye..master pump dah tukar baru..blending pun dah buat semua tayar..mohon pencerahan tuan..
ReplyDeleteTry tengok vaccum cukup kuat atau tak?
DeleteAs salam tuan..lori 1tan saya bila brek nak pam 2 3 kali baru nak cengkam..master pump dah tukar baru..blending dah buat 4 tayar..apa masalah nya tuan..mohon pencerahan tuan..tq..
ReplyDeleteKemungkinan ada masalah d vaccum pipe atau valve dalam paip..dia jem
DeleteSalam tuan. Sebelum ni, reservoir pump saya kering kontang. Saya pun tak tahu kenapa. Selepas tu, pomen nasihatkan saya untuk tukar brake shoe, wheel cylinder dan buat bleeding keempat empat tayar. Dah okay dah. Lepas 2-3 hari, brake fluid saya kurang dan bila tekan brake rasa lembut dari kebiasaan. Mohon penjelasan. Untuk makluman, saya pengguna Wira 1.5.
ReplyDeletetuan kena cek semua paip yang bergetah. Biasanya ada kebocoran.
Deletepasal lembut tu kemungkinan angin dah masuk. Kena buat bleeding semula. Pastikan jumpa dahulu d tempat kebocoran tersebut
Tuan nk tanya sikit la.kenapa brake kete kancil ni..kene tekan kuat baru makan.buka a/cond lg teruk..lg kuat kene tekan
ReplyDeletekemungkinan ada masalah vaccum x cukup
DeleteSalam tuan..brek kete sy berbunyi besi bgesel bila ditekan..brake pad dah tukar..lpas tu tak kluar bnyi..seminggu lpas tu keluar blik bunyi besi bgesel tu..apa masalah nya ek?n ade jugak sy prasan bila belok ke kiri memang akn bnyi bgesel tu jugk tp tak kuat..belok ke knan takde plak bunyi..kalau masalah brake rotor..anggaran brapa ringgit?mintak tolong jelaskn..trima ksih..
ReplyDeletePermukaan rotor lengkuk dalam? roto masih tebal? kalo ya, boleh try skim.. Anggaran RM70.00 atau lebih bergantung kepada model kereta.
DeleteKalo nak tukar, harga bergantung kepada model kereta tuan
Cuma semak dulu sebelum tuka rotor
1. Kedudukan Wear Breake indicator
2. Sim@pelapik brek dipasang dengan betul
3. Skrew caliper x bengkok.
4. Cover Dust Brake tak bengkok atau terkena apa-apa komponen
5. Kekadang ada sesetengah kes , lower arm goyang pun boleh jadi hal.
salam tuan, sy ada masalah di mana brake agak lembut bila tekan. tapi masih berfungsi cuma perlu tekan sgt dalam. handbrake pula kena tarik tinggi. baru berlaku sebulan. sebelum ni ok. boleh tuan kenal pasti apa masalahnya?
ReplyDeleteHandbrake perlu tarik tinggi menandakan lining brake shoe ( Brake pad ) dah nipis.
DeleteTekan agak lembut kemungkinan minyak dah berkurangan. Angin dah termasuk dalam sistem brake.
Brake pad dah tukar?
Alang-2 bole buat bleeding sekali
Tuan,kalau tekan brake,mcm kosong,,tekn sampai abis baru kereta brenti,,,tayar belakang mcm ada liking,,,livina brake drum belakang
ReplyDeletetekan mcm kosong tu macam mana yaa? Perlu ditekan banyak kali baru berfungsi?
DeleteTuan,brek drum kereta belakang sebelah kanan lebih panas dari kiri.agak susah nak pusing kalau jek. Dah servis buang habuk ok balik.lepas 1 2 minggu masalah berulang lagi
ReplyDeleteBerkemungkinan ada masalah
Delete1. Adjuster terlekat. Kena taruk gris heavy duty. Kalo buang habuk semata-2 tidak menyelesaikan masalah. Perlu diminyakkan @ dilicinkan dikawasan yang sepatutnya
2. Kemungkinan spring tidak cantik dah renggang @ tegangan dah tiada.
3. kemungkinan ada masalah bearing sangkut. Pernah sy terima kes dimana bearing menjadi hal disebabkan brek bermasalah
4. kemungkinan pemasangan mangkuk terlalu ketat atau ada masalah mangkuk dah terlalu nipis
Salam tuan,minyak brake sy selalu kurang smggu kena tambah,pastu dekat rim dpan byak minyak itam,boleh tuan bgtau ap msalahnye
ReplyDeleteMinyak hitam? Kalo minyak hitam biasanya dari minyak lain.
DeleteCuba tengok dekat brek atau berdekatan dengannya .. ada tanda minyak..
kalo ada.. memang sah minyak brek. Biasanya masalah getah dah reput.. boleh tukar dengan servis piston brek sekali.
Harganya x mahal bila buat servis. kalo boleh masa servis tue.. tengok sekali screwnya bengkok tak..
elakkan pakai screw berwarna gold. Cari warna hitam. lebih mahal sikit tapiii puas hati
tuan nak tanya.knape sy bru sehari tukar break disc,break pad dn servis break.tapi bahgian depan sebelah kiri bau hangit bila berjalan.
ReplyDeleteNormal.
DeleteDia akan ambil masa untuk serasikan antara ketiga-2 komponen.
Kalo dah melebihi jarak anggaran 100KM atau 2 minggu, eloklah pergi kebengkel semula. Kemungkinan ada masalah lain spt tersilap pasang atau saiz brake pad x sesuai atau lain-2
Sy cadangkan.. elakkan membawa kereta terlalu laju.sebab brake belum dapat cengkaman penuh.
DeleteSalam bro, kereta sy bulan December 2016 baru tukar brake pad sbb ada bunyi bising sikit, lepas pada tu bila sy brake bunyi bising juga dan bila brake sampai habis akan bunyi gruh yg kuat.. Sy pergi kedai pada Januari 2017 dia ckp kena skim dish brake, sy dah buat tp lepas seminggu dia bunyi bising semula, dan bunyi gruh dah tak ada cuma bila brake emergency smpai hbis bru bunyi.. Kenapa ye? Mohon pencerahan.. Model Myvi SE 1.5 2012..
ReplyDeleteSalam ..
ReplyDeleteMyvi ada satu benda kena buat sedikit adjust.
Brake calipernya kena adjust sikit.
http://www.diytacra.com/2012/12/myvi-caliper-problem.html
Myvi Caliper Problem Tacra DIY Garage.
Sana tuan akan dapat tengok apa yg sepatutnya kena buat
harap dapat selesai kes tuan.
kalo ada masalah lagi boleh tanya yaa
Salam Tuan Khairul,
ReplyDeleteSaya pemilik kereta Proton Iswara. Brek kereta saya makan, tapi kena tekan sampai habis baru dia makan. Tekan sangat dalam. Apa masalah yg kereta sya hadapi? Saya baru saja servis minyak brek di Proton Edar. Tapi masalah masih sama. Tekan sampai habis baru dia brek.
Terima kasih banyak.
Tekan habis tue.. kena pum tak?
DeleteKalo x, kemungkinan
1. Bleeding x complete.
2. ada bahagian x sampai minyak habis
3. Kena tengok Body pump kot-2 ada masalah
atau
Kena adjust satu screw dekat master body pump
Salam tuan..saya nak tanya..kereta saga blm saya ble tekan brek,dia keras..ap punca dia ye?..
ReplyDeleteKeras? ketat?
DeleteCuba cek vaccum hose. Kemungkinan longgar @ hose pecah @ Vaccum check valve dah rosak
rujuk check valve ( cth sahaja )
Deletehttp://www.electricsubaru.com/vacuum/hose2.jpg
Tuan sy nk tanya brake dics LC depan sy asyik berbunyi.Mula2 pg kedai kata pad habis dh makan besi.Besi pun dh calar.Kena tukar kata pomen.Tp bila tukar masalah yg sama masih timbul.Sy dh habis RM 98 utk pad dan disc.Mohon bantuan.
ReplyDeleteAhmad ,
DeleteKena buat service brek. Kemungkinan piston brek lekat@ ketat dia tak main ulang alik dengan cantik.
Kalo nak buat sendiri pun boleh sebenarnya.. Mudah
Buka Brek
https://www.youtube.com/watch?v=5F_IOuXkNdA
Cara Bleeding
https://www.youtube.com/watch?v=P7jVI28x82U
Cara Buka Piston dan servis
https://www.youtube.com/watch?v=aeb-tN_nKYA
Elakkan pakai Ibu kunci di DISC.. Pakai Kunci kelesamatan yg sesuai.. bagi elakkan DISC bengkok apabila lupa membuka kunci, terus jalan.. Jahanam DISC weh
DeletePagi tuan....nk tnya...kreta saya 3ton hicom handalan 2....masalah break hadapan sebelah kanan x makan....brek valve baru, brek shoe baru, brek wheel cylinder baru, modulator baru....bleeding lama2 ok...bila lepas test masih kluar buih....brek tetap x makan....knp erk??
ReplyDeleteBerkenan dengan lori tersebut sy belum biasa.
DeleteKalo kenderaan biasa.. kalo semua peralatan yg disebutkan dah ditukar. Biasanya berpunca
1. Alat ABS
2. Body PUMP ( distrubution Combination )
3. Paip agihan tak ketat biasanya dekat kepala ada retak dalam
4. Paip getah leaking halus.
Nk tanya,kereta CRV G3, kalau tekan brake dlm2 tanpa bergerak ada bunyi menjerit,lps tu bile dh OFF engine slps 5min akan kluar bunyi angin bersiul...
ReplyDeletePada hemat sy apabila tuan menyatakan ada bunyi "hisss" semasa enjin dimatikan, indicator tersebut boleh disimpulkan kemungkinan besar Master Pump/ Brake Servo/Pump Brake Booster mengalami kerosakan dimana pada diafram didalam alat tersebut kemungkinan besar dah terkoyak.
ReplyDeleterujuk :
http://www.crankshift.com/wp-content/uploads/2013/10/power-brake-booster-diagram.gif
https://www.youtube.com/watch?v=0sj5d48mcss
Nak tanya....sy da tukar break servo tapi msih sama..tekan break keras jgak..pastu ok blik...ape lg yg tk kena??
ReplyDeletePaip vaccum dan Valve ok?
DeleteRujuk :
Deletehttp://www.freeasestudyguides.com/engine-vacuum-test.html
http://www.austincc.edu/wkibbe/vacuumtesting.pdf
Tuan nk tanya,knape bila brek ia berbunyi sedangkn brek pad tukar baru n leaning brek pun dh buat,tp still lg bunyi kalau tekan brek
ReplyDelete1. Kebiasannya bila tukar brake dia mengambil masa usntuk diserasikan
Delete2. Kemungkinan Cover dust bengkok. Perlu adjust
3. kemungkinan SHIM indicator tidak diadjust semula
http://www.zhome.com/ZCMnL/PICS/BrakePads/990322-200613.jpg
http://www.joshhulstein.com/data/web/club_xb/brakes_diy/brakes_diy_21.JPG
http://slingshotinfo.com/index.php?attachment/6027-brake-5-png/&thumbnail=1
http://i307.photobucket.com/albums/nn284/JerseyGTI32/DIY%20brake%20dust%20shield%20removal/brakeduct1.jpg
https://i0.wp.com/www.saabisti.fi/wp-content/uploads/2016/04/welding-the-piece-in.jpg?ssl=1
Salam tuan. Saya pakai kancil. Hari tu sblom tukar brakepad, lepas brek akan ada macam bunyi "guk" tapi benda ni kadang2 je berlaku. Bila saya lepas brek akan bunyi "guk" tapi x selalu la. Apa masalah eh? Lepas tukar brakepad baru pon sama je tuan.
ReplyDeletebunyi guk semacacam hentakan?
DeleteKemungkinan berpunca
1. Kingpin @ Lower arm dah longgar
2. Cek Caliper brake
2. Steering rod
Assalamualaikum tuan. Saya pakai myvi 2013. Baru2 ni bila break kluar bunyi tungx3. Rasanya pada tanya depan blah passenger.Saya igtkn masalah break pad. Tp lps dh tukar break pad pon bunyi lagi. Harap tuan boleh bantu. Terima kasih.
ReplyDeleteWalaikumussalam.
DeleteMyvi ni biasanya bunyi semacam ketukan disebabkan skrew caliper ada gap sedikit. Cuba cek screw tersebut.
Terima kasih
Salam tuan..kereta sy ada masalah brake..bila tekan sekali cengkam..bila tekan kali ke2 @3 dah x makan..tmpt padel brake jadi keras..bila jalan sikit dah okay balik padle brake x mengeras
ReplyDeleteCek BRAKE SERVO & Vaccum pressure.
DeleteKemungkinan ada masalah valve atau kebocoran getah servo.
assalammualaikum tuan..kereta sye myvi 1.5..tekan brek lepas ada bunyi (wiiiiiiii)..sedangkn kereta x bergerak pon..minyak dah cek masih ada..apa prob tuan?minta pendapat tuan..terima kasih
ReplyDeletebunyi seakan angin?
DeleteRPM kereta ada tinggi?
rpm biasa tuan,,kereta berhenti..tiap kali tekan paddle dia kedalam pastu time kite lepas paddle dia bunyi wiiiiiii..master pump dah tukar tp sama juga..kereta myvi tuan..
DeleteWii tu bunyi seakan getah tergesel?
DeleteCek Semua brek ada angin/ buih?
Salam tuan..saya juga ada masalah y sama di atas tuan..dengaq bunyi wiiii bila lepas paddle brek..ada penyelesaian x masalah ni tuan..untuk makluman saya x rasa bunyinya datang dari getah bergesel..
DeleteSy x dapat bayangkan mcm mana bunyi wiii tue.. Kalo bunyi hissss... sy tau apa rosaknya
Deletekalo ada bideo.. Lagi bagus
Assalamualaikum, mcm mana nak tukar master pam seal?
ReplyDeleteKiranya nak tukar bahagian( getah) bahagian dalam Master Pam?
DeleteAs salam...tuan..knpe brek prlu di pump baru makan...slaluny brek bahagian hadapan depan sebelah kanan je makan...sya guna wira se 1.5
ReplyDeleteCuma cek piston brake caliper. Dia ada main atau Jam?
DeleteKalo dia tak gerak. Cuba cek dekat valve? ada minyak keluar?
As salam....tuan nak minta tnjuk ajar skit tuan,apa msalah jika brek abs bila panas brek akan jem tp yg jem cuma brek depan sebelah kiri yg lain smua ok,mula cerita nya mcm ni tuan hri tu kete lama parking jd tpikir plak nak g jln2 jd sblum tu layan kan la cuci smua kete ni tmasuk enjin lpas siap cuci trus la bawa jln lebih kurang 5km mcm tu brek depan trasa mlekat sbelah kiri makin jln makin rasa melekat dan kete pun mmg tak boleh paksa da sbb brek smakin mlekat(jem)lpas tu sya parking lebih kurang sejam bila brek sjuk balik ok pula da tak jem lgi trus bawa balik rmh ke esokan hari sya ganti brake pad baru memandangkan sblum ni brek da nak hbis da nipis sangat skali service skru kat caliper siap buka piston brek service ngan ganti kit skali lpas siap smua ganti mnyak brek baru dan buang mnyak lama selesai smua sesi buang angin ke empat2 brek lpas tu sya cuba bawa jln bila brek da panas brek akan jem makin paksa nak jln makin brek trasa jem makin mlekat bila sejuk kan balik brek ok smula,nak minta pandangan tuan..rasa2 punca masalah tersebut hehehe
ReplyDelete#ketebesiburukprotonputra
Salam tuan.
Delete1. Semasa tukar brek pad. Jumlah Breke pad sama nipis atau tak sekata. Kalao tak sekata. Kena cek ruang brake caliper kemungkinan karat dibahagian dalam
2. Brake pad terlebih besar
3. Disc brake bengkok
4. Screw caliper semak sama ada bengkok atau tidak.
5. Paip minyak ada masalah. flow tak cantik bila pipe kembang disebab kan ada getah dibahagian dalam dah terkopek.
ini boleh disemak dimana semasa proses flushing dilakukan, terdapat perbezaan pressure.
salam tuan,
ReplyDeletenak tanya, sy guna kereta kelisa dan bila sy drive kereta tu ada bunyi friction dekat tayar atau disc.. sy xsure.. tapi bila saya brake, bunyi tu tiada.. agak2 apa ye?
Kemungkinan
Delete1. Brek pad dah nipis
2. Piston brake@ screw caliper ada masalah
3. Dust cover kemungkinan juga .. Boleh cek sekali
Terima kasih tuan kerana membantu sy.. dapat mmberi gambaran serba sedikit sebelum ke bengkel..
DeleteSama-sama tuan.
DeleteSy x boleh nak jangkakan juga sebab x nampak depan mata. Sy bantu setakat mana yg boleh yg biasa sy hadapi dengan pelanggan
Terima kasih jengah ke blog saya
Salam tuan..sy hanya ingin bertanya..kereta menggunakan brake ABS,bila kereta sudah lama pakai adakah minyak brek perlu ditukar baru jika kotor ataupun sekadar hanya tambah minyak brek sahaja kalau berkurangan tak perlu nak buat flushing jika ganti baru..sebab kereta myvi sy minyak brek kotor sikit..pomen dekat bengkel cakap x perlu flushing minyak brek takut ABS masalah..dia cakap check minyak brek sahaja jangan bagi kurang..klau kurang tambah je xperlu flushing..
ReplyDeletePada pandangan saya, tuan boleh merujuk kepada panduan manual yang disertakan bilakah tempoh perlu ditukar minyak.
DeleteAnggaran 80 000km atau 3 tahun atau dah nampak kekeruhan pada minyak, tuan perlu menukar minyak tersebut.
ABS akan rosak jika prosedur dan peralatan yang tidak bersesuaian semasa proses penukaran minyak tersebut.
Tuan boleh merujuk kepada yang pakar @ service centre dimana mereka ada cara bagi mengelakkan ABS tersebut tersumbat jika kekeruhan dan keladak terlalu pekat
salam nak tanya kenapa bila turun handbreak nk undur kereta tak boleh, mcm break belakng cengkang tak lepas..jalan kedepan pun tak boleh..dh lama sikit dia bunyi tak..bru boleh undur..apa masalahnya yea honda city 2016..mohon pertolongan..
Deletehai Leongart
DeleteKemungkinan
1.brake pad dah nipis
2.Caliper brake JEM / ketat
Kemungkinan juga springnya ada masalah dan kabel sangkut
Deleteassalam tuan,
ReplyDeletesy pengguna kancil. selepas hampir 5 tahun penggunaan bermula masalah brake bergegar sebelah kiri depan.
kali pertama - skim disk dan tukar brake pad, lepas beberapa bulan bergegar semula
kali kedua - tukar disk baru dan brake pad baru, selepas beberapa bulan bergegar semula
kali ketiga - tukar disk dan pump mira L5, brake pad baru, tukar mnyk brake baru, tukar bush stabilizer bar depan, tukar drive shaft, selepas beberapa bulan bergegar semula
kali keempat - skim disk, tukar absober mounting, tukar lower arm, selepas beberapa bulan bergegar semula
minta pendapat apa masalah sebenar dan apa yg perlu dilakukan
Bergegar semasa brek atau semasa memandu?
DeleteBergegar stering ( stering bergoyang kiri dan kanan )
Deleteatau dash board yang bergegar?
bergegar semasa brek sahaja. steering dan dashboard bergegar
DeletePernah sy jumpa kes macam ni disebabkan rim bengkok dan tayar bermasalah. Cuba jek tayar dan pusingkan tayar.. Ada nampak gelong tak?
DeleteAssalam tuan
ReplyDeleteSy baru je tukar brake disk spt saranan mekanik bengkel. Cuma selepas bbrp hr bila tekan brek hbs bunyi halus tu ada lagi. Apa masalahnya tu?
Bunyi seakan-2 besi tergesel?
DeleteAslm tuan sya ade masalah pd break depan jammed melekat dh service,break pad bru,master pump dan pump dics pon dh service..tpi bila start jln lama kelamaan dia jammed spi berasap.pd padel break tekan sikit je dh berhenti.
ReplyDeleteKereta jenis iswara servo dh tukar honda...
Pada pandangan sy. Servo tidak ada kaitan secara terus hal brake jem.
DeletePiston brake caliper dan Screw caliper ok?
Cuba cek.. Mungkin ada bengkok pada screw
Slm tuan sya nk tye masalah break jammed(depan)dah tukar pad break dh buat full service dpn n blkng,starting jln ok lps jauh sikit jammed smula tp padel break tekan sikit je dh makan.adakah itu berpunca dri servo...
ReplyDeleteJenis kereta iswara servo dh tukar honda
Pada anggapan sy tidak ada kaitan terus kepada Brake jem.
DeleteJem keseluruhan tayar atau sebelah depan atau sebiji tayar sahaja?
As salam tuan..Saya nak tnya maslah brek mgluarkan bunyi msa mbrek..bunyi taktaktak tapi tak selalu kdng2 jer..Dh pernah tukar brek pad..Hujung minggu nak balik kmpung..masih selamat tak klau balik..kmpung dlm 3@4 jam jer..sbb nak ator lepas blik dri kmpung..ada risiko tak?
ReplyDeleterisiko tetap ada tuan. Sy tak dapat jangkakan apa kerosakan berdasarkan bunyi.
DeleteHati-2 memandu
Slm tuan. Sya nk tya mslh handbrake wish stuck.ketika handbrake d tekan Dan bila di tekan balik tidak bole release.perlu tekan byk Kali baru release. Bila hendak tekan blik sudah tdk mahu lekat blik.tq
ReplyDeleteSalam tuan.
DeleteHandbrake x nak turun? atau dah turun masih lekat?
Apa maksud d tekan balik baru release tu yaa.
Handbrake atau brake padle?
Salam tuan, jika tekan break terasa sedikit keras dn tidak mencengkam, kdg2 bila sy pam bnyk kali langsung x break, dn dlm masa yg sama rpm jatuh dn enjin jd bergegar-gegar mcm nk mati. Adakah mslh servo atau pump disc? Harap tuan dpt bantu..
ReplyDeleteAda beberapa kemungkinan
Delete1. Servo bocor
2. Valve return ada masalah
3. Paip bocor atau retak
PUMP DISC tu maksudnya CALIPER PISTON?
Assalamualikum.... boleh saya tahu alamat tuan... senang nk hntr service
ReplyDeleteWalaikumussalam.
Deletesy x ada kedai tuan. Hanya membaiki pada hujung minggu atau waktu malam jika ada kecemasan berdekatan dengan rumah sahaja.
Sy berlokasi di Bukit Mahkota Seksyen 6 bersebelahan dengan NILAI 3
Terima kasih
Salam tuan, saya ade satu masalah bunyi seperti besi bergesel di kawasan tayar. Sebelum ni dpt masalah bila brake bergegar. Jadi saranan bengkel tukar brake disc. Pabila dah tukar dpt pulak satu masalah dimana ade bunyi geseran besi pada kawasan berkenaan. Seterusnye cadangan bengkel untuk tukar brake pad. Bila dah ditukar masih ade bunyi geseran tu. Disc baru n brake pad baru. Tapi masalah ni belum selesai. Mintak pendapat tuan berkenaan masalah ni. Geseran cume berlaku jika permukaan jalan tak rata. Saya guna honda city tahun 2010
ReplyDeleteKemungkinan ada tergesel dengan cover dust
Deletesalam tuan. nak tanya, sy baru tukar pump brake belakang. tp masa bleeding tu, brake tak tangkap. bila check belah kiri minyak keluar cantik. tp belah kanan pam byk kali keluar angin je. bila buka paip minyak tu, minyak tak keluar pn. angin je keluar bila tekan brake. tp yg belah kiri tu ok meleleh je minyak keluar walaupun tak tekan brake.
ReplyDeleteKemungkinan ada sistem tersumbat. Kereta tuan ada ABS?
DeleteSalam tuan
ReplyDeleteSy pakai kancil 850 manual
Bile saya tekan brek ada bunyi guk
Kdg bunyi kdg tidak, skrg bile tekan brek
Dashboard ngn stereng bergegar, bila bawak lebih dr 80kmj
Tq tuan
Stereng rack bush kemunginan. Atau lower arm. Kena cek satu persatu. Biasanya bunyi guk bila brek ada lah dari situ tuan
DeleteApe patut saya lakukan ?
ReplyDeleteCuba tuan jek kereta dan pusingkan tayar . Ada bunyi atau tak. Cuba goyangkan kiri kanan dan atas dan bawah
DeleteSalam Tuan,
ReplyDeleteSaya Safwan.
Masalah saya hadapi adalah,
saya menekan brek ketika kereta bergerak dan saya dapat rasa pada stering seperti tayar turn sedikit (Kalau brek mengejut ada keluar bunyi), kemudian apabila tekan pedal minyak semula, terasa turn semula pada stering.
Apa pendapat tuan tentang masalah ini? Bahagian apa yang perlu saya periksa?
Kemungkinan
Delete1. Piston caliper tidak berfungsi dengan baik. tunggu masa nak jem. Nak periksa. Angkat kedua-2 tayar. Org kat dalam break dan release.. tuan pusingkan. jika pusingan sebelah menyebelah x sama.. tayar mana berat.. disitulah puncanya
2. Kalo turning dengan bunyi "kuk" atau tayar makan sebelah. Kemungkinan "king pin" lower arm dah goyang
3. Getah stereng rod tuan dah rosak(longgar)
4. Tie rod longgar.
Tuan kena cek satu persatu. sebab banyak komponen yang berkaitan.
Pernah juga sy jumpa Absorber bermasalah. Tapi kes ini amatlah "RARE" kemungkinan tetap ada
Harap dapat membantu
Untuk steo kedua.. Tuan boleh cek dengan goyangkan kiri dan kanan lepas tu goyang atas bawah dengan tayar tergantung.
Deletepastikan ada org pegang stereng dalam kereta.
Hati-2 tuan.. Pastikan tuan gunakan support dan tidak menggunakan jack semata-2. Pastikan juga tayar belakang disendal dengan sempurna
Baik terima kasih atas pencerahan tuan.
Deletesama-sama
DeleteSalam tuan, terima kasih banyak. Masaalah di atas dah selesai dengan tukar lower arm, saya dapati memang tayar makan sebelah.
DeleteTapi saya tukar sebelah kiri sahaja, ada effect ka jika tukaq sebelah sahaja?
Lagi satu tuan, baru2 ni saya ke Ipoh, semasa dalam keadaan turun bukit menora 90 km/h, saya tekan break dan steering saya bergegar. Apa punca masalah ini? Jika dalam keadaan jalan mendatar tiada masalah steering bergegar.
1. Tak jadi masalah kalo tukar sebelah sahaja. Cuma best praktis. tukar kedua-dua belah sebab usianya sama.
Delete2.Steering bergegar macam mana tue tuan, bergegar satu dahsboard , stereng kiri kanan , atau atas-bawah atau berpusat?
As salam...brek blah kiri berbau hangit dan panas (kemungkinan lekat) apakah kemungkinan kerosakkan nya...pakai.myvi
ReplyDeletePiston caliper jem
DeleteSkrew caliper bengkok ada kemungkinan juga.
Assalam tuan,
ReplyDeletesaya pakai vios y 2010, skang masalah brek bila jalan. Kadang2 seolah bergeser dengan besi gerigi.
Bila check, brek semua ok, brake pad 4 mm, x der leaking.
Service centre x dpt detect.
Salam tuan.
DeleteBunyi kemungkinan dari "Brake pad shim"
Cuba cek brake pad? Adakah makan rata atau senget? Kalo senget. Kena cek skrew caliper sama ada bengkok atau jem
salam ...apa fungsi vacuum hose pada servo brake yang disambungkan pada intake manifold...apa akan jadi jikalau tersalah pasang arah hose vacuum tersebut ...adakah ia menyebabkan kereta menjadi lambat pikat...t kasih....
ReplyDelete1.Nak tahu fungsinya , sila rujuk : https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_servo
Delete2. Tersalah pasang arah hose, tidak melibatkan kereta lambat pickup. Cuma terjadi brek keras.
Saya ada masalah brek melekat sampai terhenti sendiri bila tekan slow2 waktu dalam kelajuan perlahan(contoh bila menghampiri bonggol atau hendak berhenti).Dalam kelajuan 60km ke atas tiada masalah.
ReplyDeleteAdakah itu masalah piston brek jem atau skru caliper bengkok tuan?
kemungkinan besar, piston jem.
DeleteKalo skru caliper bengkok ada kemungkinan juga, tuan boleh cek , kalo brake pad makan sebelah, yakni skru caliper bengkok dan stuck.
Seeloknya cek kedua-duanya. Pastikan letak minyak berasaskan silicon. Kalo x ada, pakai grease high temp pun boleh, tapi x digalakkan.
Saya ada masalah pada brake caliper kancil depan 22 side. .dah service dah tukar repair kit..
ReplyDeleteTapi masih berulang...panas bila jalan jauh..
Apa masalahnya tuan adakah master pump lekat .
Seperti minyak dari caliper lambat balik ke pot.
Hose 22 depan dah ganti bru...
Terima kasih
Pada awalnya. Kenapa tuan servis master pam yaa?
DeleteBrek lambat balik ke asal d sebabkan
1. Piston brek berkarat
2. Skrew caliper bengkok
3. Ada udara dalam sistem
Terima kasih Tuan..
DeleteAkhir nya terjwab juga master pump problem.
bila terasa nak pegang rim belakang bila dah main brake brake belakang tak rasa suam langsung..
tukar seketul master pump...
Sama-sama tuan.. Harap membantu
DeleteSalam tuan...kereta saya ada masalah berkaitan abs..dekat abs dari master pump ada 2 hose kepada abs...check kedua2 pergi kepada abs..dari abs akan pecah 4 hos kepada semua tayar..bila dibuka satu2 hos di abs ke tayar,2 ada pressure dan 2 lagi tiada ape2 yg berlaku...maksud kereta saya hanya 2 tayar yg brake beefungsi dan 2 tayar kosong..tn penah mengalami hal begini? Adakah sensor abs di tayar atau mmg abs saya yg rosak..buat sementara waktu saya alih saluran 2 yg ada pressure kpd dua dua tayar hadapan..bermaksud sy tiada brake belakang..boleh kongsi pandangan tuan?
ReplyDelete1. Bukan ABS sensor rosak
Delete2. ABS rosak
3. Pandangan sy, tuan dan servis ABS ? atau ada tukar minyak? atau minyak pernah kering?
4. Jika mampu tukar ABS , Sebelum tukar , pastikan sistem dalam keadaan bersih serta minyak ditukar 100%
5. jika x mampu nak tukar ABS , sy cadangkan tuan pakai BODY PUMP BRAKE. Risiko tuan tidak ada ABS dan kena modified beberapa perkara. Tuan kena tahu apa yg tuan buat. RISKO tetap ada. Sy hanya mencadangkan sahaja. RSISKO tanggung sendiri.
6. Ya sy pernah alami perkara bengini untuk kereta perdana.
saya ada masalah ketika brek mengejut @ bila memandu laju tiba2 brek mengejut, ada bunyi ketika brek. brek pad baru tukar. sdh buat flushing. sistem ABS. TQ
ReplyDeleteBunyi brek? sy x pasti bunyi apa.
Delete1.Cuba tengok pada DISC Brake, Cuba perhatikan, dihujung atas dan bawah DISC ada lekukan , Gosok disc tersebut supaya sama dengan kawasan yg disentuh dengan brake pad.
2. Gosok sedikit dengan kertas pasir kepada brake pad supaya ada kekasaran dan buang pasir atau batu atau apa-apa benda yg dah melekat pada brake pad.
Sy anggap bunyi besi bergesel
DeleteSalam tuan,
ReplyDeleteMintak tolong sikit.... saya baru skim break disk (pertama kali) depan belakang empat2 tayar, lepas tu tukar bread pad baru depan belakang... selepas tu
Masalahnya break tidak berapa mencengkam terpaksa tekan kedalam untuk berhentikan kereta... apa masalahnya lagi?
Tekan kedalam? Masa tekan tu ada terasa keras? Atau semacam span.
DeleteKalo keras, tuan kena cek SERVO
Kalo lembut , tuan kena pastikan x ada angin didalam sistem brek
Salam Tuan...saya ada viva baru 3 tahun guna...saya ada masalah brek...contoh bila berhenti kmudian jalan dengan menekan pedal secara mendadak kemudian bunyi mcm bunyi melekat macam caliper lmbt release...saya dah tukar pin n tukar brake pad baru..2 kali...tapi masalah sama masuh berlaku lagi...saya kurang pasti apakah masalh tersebut
ReplyDeleteAs Salam tuab Nazreen Muhamad
DeleteBunyi lambat release tu camana? Dia ada macam sangkut-2 atau bunyi geser-2 dulu @ atau bunyi guk-2
Salam tuan sy pakai myvi, baru2 brake x berapa cengkam, sy da bace semua komen tuan, kalau sy nk minx servis tuan tukarkan master pump sy boleh? Boleh sy dpt no tuan utk sy bincang harga dan loksi
ReplyDeleteSalam Edy Dadu.
DeleteKenapa nak tukar master pump tuan? Ada masalah x makan atau ada leaking?
Kalo ada leaking barulah tukar master pam.
Kalo x mencengkap, Try buat Bleeding, sambil-2 tu boleh lah tengok-2 apa sebab x mengcengkam.
Boleh tuan. Boleh sy dapatkan email tuan?
salam sejahtera tuan
ReplyDeletebrek saya waktu pagi bila ditekan . gripnya amat bagus. lepas pemanduan dalam 10min, bila brek ditekan, tida beberapa bagus. brake pad baru tukar.
dan bila start kereta, dalam beberapa minit kalau brek ditekan, akan ada bunyi krik krik krik. lepas tu akan hilang.
boleh tak tuan advise apa lain yang saya patut check
Salam sejahtera Tuan Subramaniam Muniandy.
DeleteCuba tuan cek paip Vaccum. Kemungkinan ada longgar atau servo tuan dah ada masalah leaking.
Kalo hantar boleh hantar video ke
diybukitmahkota
(at)gmailcom
tq
Salam tuan.sy nk tanya masalh brek kereta sy dimana mula2 tekan brek,ianya lembut sampai ke depan tapi masih boleh cengkam lg.cuma bila lepaskan pedal dan tekan kali kedua baru dapat break secara normal dan mencengkam.sy sudah pergi 3 pusat servis proton,dah buat bleeding berkali kali,dah tukar master pump baru,tukar juga pad break dgn disc break depan cuma tak tukar disc break dan pad break belakang saja lagi,akan tetapi masalah tetap sama tiada perubahan. Kereta sy jenis persona SE tahun 2010,auto dan ada abs,disc break dpn belakang..boleh beri pendapat mcm mana nk setelkan..trima kasih.
ReplyDeletedisini terdapat kemungkinan ada masalah dengan Check valve atau master pump
DeleteCara semak check valve dan master pump.
Sila https://www.youtube.com/watch?v=ogXIHfrhXsQ
Terima kasih
Ada kaitan tak dengan servo break kereta?
DeleteYa.. Ada kaitan dengan SERVO
DeleteYang sy respond pada 13.07.2017 tu ada ralat..
Sepatutnya
Chehck valve dan Servo.. Bukannya MAster pump.
Yg sy nampak ada kemungkinan tinggi ada masalah servo dimana tuan ada cakap bila tekan 2 kali baru ada respond
Kena ceheck Valve vaccum menghala ke brek. Sepatutnya ianya sehala bukan dua hala.
Valve tu ada dalam paip.
Nak cek cara mudah .. ikuti link video yg sy lampirkan sptmana d atas
As salam & slmt ari raya tuan..mohon pencerahan..honda city idsi 04..brkenaan dgn brek..bila sy brek, stering trasa lari ke kanan..sy brhnti & cek disc brek.sblah kanan disc trasa pns & sblh kiri disc xpns..ape mslh dia ye..tq
ReplyDeleteAs salam Norhamizah Md Rose.
DeletePada anggapan saya. Brek kereta sebelah kiri jem, dimana ianya tidak berfungsi . Brek sebelah kanan sahaja yang berfungsi. Dimana stereng terasa tertarik sebelah kanan.
Tapi puan kena cek juga Low Lower arm. Kemungkinan ada kaitan juga.
Salam tuan..break pad da gnti.skli buang angin..bru2x ni dtg balik bunyi besi bergesel area tayar..minta pencerahan dlm masalah ini..pengguna iswara
ReplyDeleteSalam tuan..
DeleteTuan kena gosok sedikit di area disc tue.. Sebab dah ada lekuk ditepi atas dan bawah. Gosok dengan grinder bagi buang bebendul.
Insyallah hilang bunyinya.
Pastikan gosok dengan kertas pasir pada brek pad sekali baki buang pasir atau benda yang melekat pada pad.
Tuan boleh rasa dengan tangan kalo ada benda yang berbinjol. Cuba korek buang..
salam tuan,kenapa brek keta saya berbunyi semasa hendak memulakan perjalanan..tapi selepas lama berjalan,semasa membrek keta hilang pulak bunyi tu..kalau parking sekejap,lepas ty start balik perjalananan berbunyi juga brek tu..boleh tuan bagitah apa pulak masalah brek tu?
ReplyDeleteSalam tuan.
DeletePada permerhatian sy , ada beberapa perkara
1. Kemungkinan disc tuan mengalami kekaratan
2. Kemungkinan ada Brake pad tuan ada pasir atau benda yang melekat
3. Kemungkinan skrew bengkok atau longgar
As-salam tuan,
ReplyDeleteMasalah kereta saya nie apabila sudah jalan jauh, break saya pandai berbunyi mcm bunyi kereta ber drift..bunyi akan ada walaupun saya tidak menekan break...saya terpaksa tekan sedikit pedal break untuk menghilangkan bunyi
salam tuan
DeleteLepas tekan ada bunyi balik?
atau
kena tekan berterusan baru hilang bunyi?
Lepas tekan ada bunyi..kena tekan berterusan sedikit pedal utk hilangkan bunyi..sudah tanya di bengkel, mekanik ckp ini biasanya masalah break berpasir
DeleteAs-salam tuan,
ReplyDeleteMasalah saya apabila saya telah jalan jauh, break kereta saya berbunyi seperti kereta ber drift..bunyi akan ada apabila selepas saya menekan break dan bunyi akan ada walaupun saya melepaskan break...saya terpaksa menekan sedikit pedal break untuk menghilangkan bunyi...rotor dan break pad saya baru tukar...bunyi tu mcm sebelah hadapan.. kereta saya viva elite 2012
Bunyi tu seakan bunyi besi berlaga dan berdengung kaa.
DeleteBiasanya Viva / myvi ni ada masalah dengan skrew Caliper.
Tuan perlu tukar screw terebut dengan screw khas atau pakai skrew asal dan d modified sedikit.
Masalahnya dimana.. Screw tersebut tidak beberapa ngam dia seakan longgar.
Yg kes saya tanya nie bunyi berdengung..
DeleteKes bunyi besi berlaga ada jg saya hadapi, cuma tidak berapa kuat bunyinya..
Saya akan cuba check skrew caliper..
Salam tn..masalah hand brake dah x teguh.kereta masih boleh gerak undur or ke depan.
ReplyDelete