Plug baru
Pakai NGK jer. Standard kot. Main order jer
RM15.00
Pakai NGK jer. Standard kot. Main order jer
RM15.00
Buka Plug.
Sebelum buka, aku ambik "blower" (Vaccum 3 in 1 ). Pakai sebelah angin keluar. Nak buang habuk-habuk celah-2 tue. Banyak juga pasir. Nak elakkan benda asing dari masuk dalam kebuk pembakaran.
Cara ketatkan ada dibelakang kotak plug..
1/4 ketat selepas ketatkan dengan tangan.
Biasanya aku amalkan tukar plug selepas 3 kali tukar minyak kereta.
Anggaran 15 ribu KM setiap kali.
Pastikan buka satu , pasang satu.. Nak elakkan kabel tertukar.
Sambil tu tengok kat hujung kabel yang bercantum dengan plug. Pastikan tak ada retak. Kalau dah ada simptom retak dan sebagainya. Jawabnya kena tukar dengan kabel baru.
Dulu masa belajar dengan kawan-kawan mendajal.
CARA SALAH
Cara yang diajarnya adalah pegang KABEL semasa enjin hidup.
Pergh.. Terkejut sakan aku. Mengigit sengatannya. dah pulak tue badan aku dekat dengan body kereta. Lagilah terasa SENGATAN yang tak boleh dibayangkan.
Kebas lah tangan tue..
CARA BETUL
Ambil Spray sabun pencuci kaca atau seangkatannya.
Spray disekeliling kabel (Buih). Kalu ada nampak api keluar dari kabel tue. Kira insulation dia dah tak bagus.
dan
satu lagi. nak tahu kabel mana rosak. Aku buat cam ni.
Tarik kabel satu-satu. Pastikan badan anda tidak menyentuh bodi kereta. Kalu tak.. Menyengat. (Kalo nak rasa... Apa salahnya ) Kalu nak selamat lagi, Pakai sarung tangan getah. Confirm tak rasa.
Dengar dan ambil perhatian turun naik nada enjin kereta. Kalu ada perubahan , kira kabel tu berfungsi.
kalo cam sama je. Kira kabel tue ada masalah..
Sekarang pakai jenis SILIKON paling murah.( Harga dah Tak ingat ) Tengah mencari yang ori. Kabel COPPER.
Kalo ada yang jual dengan harga menarik. nak order satu..
Aku tukar kabel tue lepas kereta terasa terkedu-kedu masa hujan. Kekadang terjadi masa nak tekan minyak macam sangkut-sangkut.
Tukar plug pun sama.. Sah.. Kabel.. Cek kabel.. Confirm dah "kong" siap ada leaking api.. masa sembur dengan buih sabun
Sebelum buka, aku ambik "blower" (Vaccum 3 in 1 ). Pakai sebelah angin keluar. Nak buang habuk-habuk celah-2 tue. Banyak juga pasir. Nak elakkan benda asing dari masuk dalam kebuk pembakaran.
Cara ketatkan ada dibelakang kotak plug..
1/4 ketat selepas ketatkan dengan tangan.
Biasanya aku amalkan tukar plug selepas 3 kali tukar minyak kereta.
Anggaran 15 ribu KM setiap kali.
Pastikan buka satu , pasang satu.. Nak elakkan kabel tertukar.
Sambil tu tengok kat hujung kabel yang bercantum dengan plug. Pastikan tak ada retak. Kalau dah ada simptom retak dan sebagainya. Jawabnya kena tukar dengan kabel baru.
Dulu masa belajar dengan kawan-kawan mendajal.
CARA SALAH
Cara yang diajarnya adalah pegang KABEL semasa enjin hidup.
Pergh.. Terkejut sakan aku. Mengigit sengatannya. dah pulak tue badan aku dekat dengan body kereta. Lagilah terasa SENGATAN yang tak boleh dibayangkan.
Kebas lah tangan tue..
CARA BETUL
Ambil Spray sabun pencuci kaca atau seangkatannya.
Spray disekeliling kabel (Buih). Kalu ada nampak api keluar dari kabel tue. Kira insulation dia dah tak bagus.
dan
satu lagi. nak tahu kabel mana rosak. Aku buat cam ni.
Tarik kabel satu-satu. Pastikan badan anda tidak menyentuh bodi kereta. Kalu tak.. Menyengat. (Kalo nak rasa... Apa salahnya ) Kalu nak selamat lagi, Pakai sarung tangan getah. Confirm tak rasa.
Dengar dan ambil perhatian turun naik nada enjin kereta. Kalu ada perubahan , kira kabel tu berfungsi.
kalo cam sama je. Kira kabel tue ada masalah..
Sekarang pakai jenis SILIKON paling murah.( Harga dah Tak ingat ) Tengah mencari yang ori. Kabel COPPER.
Kalo ada yang jual dengan harga menarik. nak order satu..
Aku tukar kabel tue lepas kereta terasa terkedu-kedu masa hujan. Kekadang terjadi masa nak tekan minyak macam sangkut-sangkut.
Tukar plug pun sama.. Sah.. Kabel.. Cek kabel.. Confirm dah "kong" siap ada leaking api.. masa sembur dengan buih sabun
Sayanak tanya.saya baru repair engine buat kt rumh.kira repair sendiri.n last nak wayering semua ok.bila sye test api plug kosong.sye dh mcm gaya pusing.sampai bli ezskubter baru.pon tak nak ade api.knp ye admin
ReplyDeleteKereta apa @ enjin apa ya tuan?
Deleteketa saga first 2 wayar berfungsi 2 lagi tak .. pastu jalan mcm kura2 apa masalah nya .. adakah cuma wayar plug tu je..??
ReplyDeleteKalo kompom.. tukar kabel dan cek sekali plug.
Deletekalo masalah lagi kemungkinan ada masalah dengan sistem api
wayar plug x berfungsi boleh jdi keta jaln mcm kura2 ke
ReplyDeleteada kemungkinan juga..
DeleteCuba cek yang lain-2
1. Kabel Plug
2. Plug
3. Distrubotor
Kalo semua ok. Kena cek sistem bahan api
1. pam bermasalah ( x kuat )
2. Filter petrol tersumbat
Kalo semua ok kena cek timing kot2 ada masalah
Mintak info susunan sambungan cable plug ke coil
ReplyDeleteAd ckp plug 1234 ke coil 1234
Ad plak plug 1234 ke coil 1324
http://i66.tinypic.com/xbckms.jpg
Deleteatau rujuk di sini
Deletehttp://www.autozone.com/repairguides/Mitsubishi-Car-1999-05/Firing-Orders/Firing-Orders/_/P-0996b43f8037e7b6
Untuk 1.3 vdo injection bagaimana? Paling dengan timing belt no 1, and dekat dengan coil plug no 4. No 1 sambung ke coil plug 1. 2 ke 2. And seterusnya. Betul tak susunan saya ni?
ReplyDeletehttp://www.autozone.com/repairguides/Mitsubishi-Car-1999-05/Firing-Orders/Firing-Orders/_/P-0996b43f8037e7b6
ReplyDelete